mandag 11. april 2011

From Here to Eternity

DEAN: Is Taylor behind me?
RORY: No. [they kiss; a noise interrupts them]
DEAN: What? Taylor? [he turns around to look] Jess.
JESS: Sorry to intrude.
DEAN: Then why did you?
JESS: Well, you’re having your vertical From Here to Eternity moment right in front of the super glue.
- Gilmore Girls episode 2.13





Ah de gode gamle dager. Man blir litt nostalgisk når kvinner kan være kvinner og holdes litt fast, mens menn med overbevisning og autoritet sier ting som - I never like to disturbe a man when he’s drinking. Den typen godbiter er denne filmen full av. Den er også full av andre typer godbiter både for det mannlige og kvinnelige publikum. Blant kjente navn kan det nevnes Montgomery Clift, Donna Reed, Frank Sinatra, Deborah Kerr og Burt Lancaster.

Muligens er det sort-hvitt formatet som gjør det, men jeg tar meg i å miste tråden en gang imellom og tenkte ”Hvem er han igjen?”. Muligens er det det faktum at jeg ser filmen rimelig semi-fokusert, på en relativt liten skjerm, mens jeg prøver forgjeves å holde meg våken etter en lang deg på lesesal. Kan du bære over med 50-tallets noen ganger litt overspilte og halv-hysteriske kvinner, fortjener denne filmen en mer helhjertet sjanse enn jeg ga den. Slutten var faktisk rimelig god (om enn litt ulykkelig) – andre gang jeg så den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar