mandag 6. desember 2010

Ghost

SOOKIE: Hey, maybe we got a ghost.
LORELAI: A ghost. That would be cool. People love haunted inns.
SOOKIE: I wonder what kind of ghost we have.
LORELAI: Maybe a Confederate Soldier.
SOOKIE: Or a lonely spinster that never married.
LORELAI: Or Patrick Swayze.
- Gilmore Girls episode 5.12




Patrick Swayze spiller kjæresten til Demi Moore, og han blir på tragisk vis drept i noe som viser seg å ikke være en ulykke allikevel. Heldigvis har han ikke dratt til himmelen enda fordi han elsker sin kjære så alt for høyt. Han kan derfor oppklare sitt eget mord ved hjelp av et medium, hevne seg litt og få tatt et ordentlig farvel før han sendes inn i lyset dit de snille gutta drar. Ikke vet jeg om Gud belønner hevndrap, men det ser ut til å være moralen i denne historien.

Godt! Så vet jeg hvordan de fikk til å lage fem sesonger á 22 episoder med Ghost Whisperer. Hele greia er jo en direkte kopi av denne filmen. For har du sett en episode, har du sett dem alle,- og forsåvidt filmen også. Og jeg har sett alt sammen. So sue me!

Det kan jo hende - i og med at jeg hadde sett nettopp fem sesonger á 22 episoder av den forferdelig kjedelige (men av og til litt skumle) serien Ghost Whisperer – at jeg var litt forutinntatt i forhold til det jeg fikk se. Men Ghost kan vel knapt kalles et mesterverk, uansett hvordan vi vrenger på det. Vi har Patrick Swayze etter sine glansdager og Demi Moore en stund før sine. Hun gråter stort sett, samtidig som hun ser litt merkelig ut med uformelige selebukser og potteklipp på toppen. Og Patrick Swayze, vel han er bare Patrick Swayze.

Selv om filmen til tider er underholdene tror jeg rosen fra min side stanser der. At noen i det hele tatt kom til å kopiere dette med suksess tror jeg er mer enn selv de involverte hadde forventet.

1 kommentar: