mandag 13. desember 2010

The Mask

LORELAI: Look at everything Luke has done for me. I mean, he bought the Twickham house, and then he un-bought the Twickham house, and then he almost bought it again, and then he decided to live at my house because I wanted to live at my house.
SOOKIE: Yeah, he did!
LORELAI: He has turned his whole life upside down for me. He does everything in his power to make me happy and give me what I want, so can't I just give him this one little thing?
SOOKIE: Yes you can!
LORELAI: No. I can't. The bed is small, and really low, just perfect for tiny shrunken limbs that can't be too far off the ground. And then he has this ancient dresser with the original funhouse mirror in it, so that, when I wake up every morning, and I am at my most visually vulnerable, I'll look in there and think I'm that kid from Mask.
- Gilmore Girls episode 6.09




God damn, Cameron Diaz er hot i denne filmen! Og jeg ble faktisk generelt positivt overrasket av resten av filmen også. Ettersom jeg elsket denne filmen som barn, var det flere ting som tilsa at jeg ikke kom til å elske den nå. Der tok jeg faktisk stort sett feil. Jo da, det er sikkert enkelte elementer som helt klart gjør seg bedre for barn, for eksempel kan de tegnefilmaktige overdrivelsene det refereres til over bli litt masete til tider. Bortsett fra det syns jeg likevel denne filmen har noe å tilby.

Skurkene er bare slemme, heltene er bare snille. Ondskapen utøves på et plan som er vanskelig å forstå. Jeg får aldri helt tak på hva den onde planen egentlig går ut på her, men jeg forstår at den er veldig ond. Og det er vel det viktigste.

En svakhet ved å bruke så karikerte roller er likevel at jeg finner Jim Carrey lite troverdig i rollen som pushover. Dette kan selvfølgelig ha noe å gjøre med alle rollene jeg har sett ham i i ettertid. Ace Ventura komme nok til å forfølge ham til evig tid.

Men; når moralen er god er enden også god. Den lille søte hunden redder dagen, og alle kan gå å legge seg med et smil om munden. Anbefales.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar